dinsdag, november 12, 2019
Blog

Hoofdstuk 156

Hi Guys,

Vakantie is voor mij ook een tijd om na te denken. Ik denk opeens na over van alles en nog wat. Ik denk dat het komt omdat ik hier tijdens mijn vakantie tijd voor heb. 

Dat weet ik eigenlijk wel zeker.

Deze week heb ik mijn hoofd gebroken over ‘fouten’. 

Ik zei een paar dagen geleden: “Ik heb die fout al eens eerder gemaakt.”

Waarop iemand anders antwoordde: “Dat is helemaal geen fout.”

Dat antwoord zette me aan het denken. 

Wat is een fout en wanneer maken we een fout?

De Van Dale geeft de volgende definitie van ‘fout’: 

1 fout (de; v(m); meervoud: fouten) 1verkeerde daad: een fout begaan 2verkeerde eigenschap 3onjuistheid in een werk

2 fout (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)1niet goed; = mis, foutief

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik word hier niet heel erg veel wijzer van. We hebben in ieder geval weer even wat geleerd J(of niet?).

Ik heb bij ‘fout’ ook nog een hele andere definitie, maar die laten we even achterwegen 🙈.

Terug naar de blog……

Ik was dus aan het bedenken wat ‘fout’ was.

Bepaalde fouten zien mensen meteen. Je merkt het gelijk wanneer mensen…..

  • Je naam anders zeggen/schrijven
  • Een woord verkeerd uitspreken (en dan heb ik het niet over een dialect)
  • 1+1=3 opschrijven
  • Etc

Dat zijn fouten die mensen (meestal) gelijk zien/doorhebben.

Maar er zijn ook andere dingen die weleens misgaan. De één zal dit beschouwen als een ‘fout’ en de ander zal het juist niet beschouwen als een fout. Bijvoorbeeld:

  • Erachter komen dat de studie niet bij je past
  • Een verbroken relatie
  • Een toets/tentamen die je niet hebt gehaald
  • Etc.

De één zal dit inderdaad zien als een fout en de ander zal het zien als een leermoment. 

Misschien zie je het wel helemaal niet als een fout (1) of misschien zie je het wel helemaal niet als een leermoment (2). Misschien zie je wel eerst iets als een leermoment en later als een fout (3). Misschien zie je het wel eerst als een fout en later als een leermoment (4).

Zo zie je maar dat je iedereen in vier groepen kunt verdelen.

Ik behoor meestal bij de vierde groep. Ik zie iets vaak eerst als een fout en later pas als een leermoment.

Ik heb meestal eerst het gevoel dat ik heb gefaald en dat het allemaal aan mij ligt. Ik heb de fout gemaakt. Ik ben niet goed genoeg. Ik had harder moeten werken of beter mijn best moeten doet etc etc.

En later kan ik het pas zien als een leermoment. Na een tijdje kan ik inzien dat ik juist zo ontzettend veel heb geleerd. Dan ben ik misschien wel blij dat het me is overkomen. 

Maar, dat kan wel eventjes duren hoor.

Mijn ‘bekendste’ voorbeeld is denk toch mijn studiekeuze. Mijn eerste studiekeuze was geen succes. Ik ben na een half jaartje gestopt. 

Mensen die mijn blog al een tijdje lezen, weten hoe moeilijk die beslissing voor mij was. 

Maar nu ga ik mijn tweede jaar Sociaal Werk doen. En ik ben zo ontzettend blij dat ik dit nu mag en kan doen.

Ik had dat misschien allemaal niet kunnen doen door die ene ‘fout’ die ik twee jaar had gemaakt. 

Een periode uit mijn leven die ik altijd bestempelde als een ‘fout’, maar nu eindelijk kan zien als een leermoment. 

We maken allemaal fouten. Er is niemand die nooit een fout heeft gemaakt. Dat kan gewoon niet.

Fouten maken is menselijk. Of we het nou leuk vinden of niet: fouten horen erbij.

We kunnen er niet voor zorgen dat we een foutloos leven hebben. 

Maar we kunnen wel iets doen aan de manier waarop we met onze ‘fouten’ omgaan. 

Wat doe jij wanneer je een fout maakt? Zorg je ervoor dat de fout alles verpest of ga je laten zien dat je het beter kan?

Eén van mijn favoriete quotes is:

Dit is één van mijn favoriete quotes, omdat deze quote precies zegt wat ik bedoel. En eigenlijk is deze quote de boodschap van deze hele blog:

Het maakt niet uit hoeveel fouten je maakt of hoe vaak je een bepaalde fout hebt gemaakt. Fouten horen er nou eenmaal bij. 

Maar het gaat er om hoe je met de fouten omgaat. 

Wil jij graag leren van je fout of laat je een fout bepalen dat je iets niet kan?

Misschien moeten we stoppen met een ‘fout’ als iets slechts zien. Een fout heeft altijd al een negatieve lading. Misschien moeten we daar maar eens van af.

Ik denk dat het helpt wanneer we een ‘fout’ als iets positiefs gaan zien. 

Laten we een ‘fout’ gaan beschouwen als het teken dat we iets veel beter kunnen. Misschien moet het wel op een andere manier of via een andere weg, maar uiteindelijk zullen we het veel beter kunnen.

Misschien is dat wel wat een fout is. Misschien zegt een ‘fout’ wel tegen je:

“Ik weet dat je het beter kunt.”

Een fout is helemaal niet zo fout als dat je misschien zou denken. 

Muziek van de Week

Het is nog steeds vakantie! Dat betekent dus dat we nog steeds in de zomerse muziek zitten. 

Ik heb nog steeds het idee dat we deze zomer niet echt een zomerhit hebben. Of hebben jullie daar een andere mening over?

Maar goed. Dat betekent niet dat er geen heerlijke zomerse nummers zijn. 

Deze week heb ik gekozen voor een heerlijk zomers nummer van eigen bodem. 

Het is al een tijdje één van mijn favoriete nummers. Maar ik ga ‘m nu eindelijk ook met jullie delen (al hoop ik stiekem dat iedereen het nummer al kent….).

Muziek van de week:

Kraantje Pappie & Joshua Nolet – Liefde in de Lucht

Fout = Motivatie

Hoe staat dat? Misschien is het nu nog even raar. Maar ik denk dat we een ‘fout’ juist zo moeten gaan zien. 

Een fout is geen teken van zwakheid. Het is niet het teken dat je het niet kan. 

Een fout is juist een motivatie om het beter te doen. Misschien moet je wel iets heel anders gaan doen dan eerst of misschien moet je wel veel harder werken. 

Maar een fout is niets meer en niets minder dan een motivatie om het nog beter te doen. 

Uiteindelijk komt alles goed.

Dat we met z’n allen maar veel fouten mogen maken.

Clannad 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back To Top
%d bloggers liken dit: